Etichete

, , , , , , , ,

Dragi bloggeri, cititori şi comentatori,

Am stat şi am chibzuit bine. M-am uitat în urmă la istoria noastră, piezişă pe alocuri, din care rezultă că ne „mâncăm” mereu conducătorii. În general, după ce îşi termină „partitura” la conducerea destinelor noastre, ori îi persiflăm, ori îi minimalizăm, dacă nu-i linşăm de-a dreptul. Poate că este momentul să dăm Cezarului ce-i al Cezarului şi să recunoaştem meritele acelora care au condus România.

Propunerea mea este simplă. Să iniţiem un proiect de lege prin care preşedinţii Republicii România, în momentul în care îşi termină mandatul la Preşedinţie, să devină Senatori de Drept. Este, cred, un drept firesc şi, în momentul în care am promova acest drept, am dovedi că suntem un popor normal.

Vă invit să dezbatem această propunere şi să găsim şi soluţia practică prin care putem promova această idee.

Confucius are, pe blogul lui, următoarea variantă:

Gabriela Savitsky ma intreaba daca as sprijini ideea ca fostii sefi ai statului sa fie Senatori de Drept. I-am raspuns ca in principiu da, insa doar ca parte a unei restructurari mult mai ample a legislativului.

Nu sunt jurist sau politician, asa ca nu pot pretinde ca am vreo expertiza, dar asa dupa bunul simt am schitat cum mi se pare ca trebuie reformat parlamentul. Nu e o cine site ce mare chestie, probabil ca sunt multe naivitati, dar poate ca vizitatorii mei de prin zona politicului vor gasi ceva util. Asa ca reproduc mai jos raspunsul meu gandit si scris la repezeala.

Una din multele probleme este aceea ca avem 2 parlamente care se cheama diferit dar se aleg la fel si fac acelasi lucru.

Parerea mea de inginer e ca apele trebuie separate:
Camera Deputatilor: sa fie reprezentantul puterii natiunii prin deputati alesi pe criterii teritoriale (circumscriptii, colegii, cum le-o spune, dar de un fel), alesi print vot direct, uninominal in 2 tururi dintre candidati rezidenti in colegiu/circumscriptia pentru care candideaza. Camera deputatiolor ar fi forul de dezbatere si adoptare a legilor, de cenzurare a institutiilor statului (inclusiv guvern, presedintie), ar avea initiativa legislativa pentru legile ordinare.

Senat: reprezentant al “intelepciunii” si intereselor ne-teritoriale. Aici si-ar avea locul fostii presedinti, minoritati nationale, culte, chiar si patronate, sindicate, armata (ex. fosti sefi ai Statului Major Genreal), presedintele Academiei, etc. etc. Senatorii nu trebuie neaparat alesi prin vot popular ci prin diverse metode (senatori de drept) sau alesi de diverse institutii. Ideea ar fi ca Senatul sa fie o sectiune transversala a ce are mai bun societatea romaneasca. I-as acorda rolul de initiativa legislativa pentru legi organice si amendamente constitutionale, de supervizare a unor institutii supuse controlului parlamentar, si dreptul de veto pentru legile adoptate in Camera Deputatilor.

E asa la repezeala si poate ca e o tampenie ce am spus mai sus. Doar ca mie mi se pare mai putin tampit decat ceea ce exista acum.

