Etichete
Foto: Site-ul UCMR
Aşa arată unul dintre cele 4 (patru!!!) generatoare Diesel electrice pe care le-a exportat (vândut) UCMR, prin firma lui Said Baklini. În fotografie este doar partea mecanică (motorul). Acest motor este cuplat cu un generator de curent electric care are cam aceleaşi dimensiuni. Am postat această fotografie pentru toţi aceia care-şi închipuie că un motor-generator e o chestie micuţă care încape sub capota unui Logan. Am spus mai multe într-un comentariu pe blogul domnului Ion Iliescu.
Update: Iată că s-a dezlegat misterul. Exportul era ilegal pentru că statul Guineea este supus unui embargo, ilegalitatea a fost sesizată de SRI. Parchetul ar trebui să ceară public scuze celor doi directori de la UCMR arestaţi preventiv fără nicio vină.
CARMEN a spus:
Dimensiunile îmi sunt familiare :)) eu proiectez cutii de viteza pentru vapoare. Putini îsi pot imagina asemenea „mastodonti”
Gabriela Savitsky a spus:
Uf! Mulţumesc pentru ajutor.
Mai trebuie să adaug că o asemenea „magaoaie” (şi Doamne! ce minune a tuturor legilor fizicii şi mecanicii ascunde în măruntaiele ei!) nu are cum să coste mai puţin de 60 de milioane de euro. Sigur, când îl ai în curte şi cineva are nevoie de el ca să-şi producă electricitate, poţi să ceri oricât! Contractele comerciale se fac în baza cererei şi ofertei, parcă aşa sunt normele internaţionale ale comerţului.
Efectul acestui scandal artificial (ca să-l poată constrânge pe SOV s-o lase mai moale) este o altă lovitură pe care o primeşte Reşiţa. În uzina aceasta – privatizată cum e – lucrează peste 3000 de oameni. Oameni care au familii. Care au rate la bănci. Care au copii de crescut şi de purtat la şcoală. Cum să arunci în aer un oraş doar de dragul unor jocuri politice penibile?
Te felicit că te pricepi la aşa o minune. Eu nu sunt în stare să proiectez nici măcar un robinet. Evident, mi-am dat seama la timp. Asta nu înseamnă că nu pot să pricep şi să apreciez munca şi inteligenţa alcuiva.
Nea Costache a spus:
Excelent comentariul postat pe blogul d-lui Iliescu iar fotografia este edificatoare pentru cei care fac „confuzii”! O seara frumoasa!
Gabriela Savitsky a spus:
Nea Costache,
Aşa eşti dumneata, gentil. Poate că aşa funcţionează unii, în stare de permanentă confuzie. Datoria unui ziarist este să se informeze şi să informeze corect. Dacă-i ziarist. La analişti nu e nevoie de reguli din astea superflue.
George Valah a spus:
🙂 Am lucrat cu asa ceva…. fac un zgomot, „pe masura”! Sunt folosite ca sisteme de siguranta alternative, in caz de pana de curent la : spitale, puscarii, unitati industriale mari cu risc, etc… 250.000$ pare corect. Nu mai mult!
Gabriela Savitsky a spus:
E ceva… Eu n-am auzit ce „zice”, era pe stand, tăcut. Sincer, mi s-a părut că balaurii din poveşti sunt nişte glume. Păi nu mai mult. Generatoarele erau funcţionale, li se făceau, anual, probe, era degresate, gresate, etc. Am impresia că SRI-ul a luat ţeapă tura asta. Ori Băsescu a vrut să acopere cu scandalul acestor arestări ceva mult mai „mare”. Să le spunem şi „jurnaliştilor” de la Antena3, care fac nu-ş-ce scoală de „adevăraţii Arnoteni” curând, că generatoarele există! 🙂
costin comba a spus:
Buna seara, am vaut ca dumneavoastra m-ati avut trecut in Blogroll-ul dumneavoastra. cererea a venit din partea mea, dar asteptam un raspuns. Imi pare rau ca nu v-am trecut si eu, va inteleg ca ati scos blogul meu din blogroll. Acum l-am trecut. Va multumesc si imi cer scuze.
Grigore a spus:
Cum poti sustine ca 4 generatoare de 16000 CP pot costa 250 milioane Euro doar pentru ca sunt mari??!!
Ai facut vreodata o investigatie pe internet sa vezi cam cit costa asemenea motoare produse in strainatate?
De exemplu (vezi adresa), un Sulzer 16ZAV40S la mina a doua de aproximativ 11 MW (16000 CP) costa undeva la 1.4-1.5 milioane dolari, pretul incluzind transportul pina la scara vaporului!
http://www.china-power-contractor.cn/20-units-Used-Sulzwe-HFO-Generator.html
Gabriela Savitsky a spus:
Grigore,
Atâta costă. Unul (şi sunt 4) costă 60 de mil. Alea din străinătate, nu numai că-s mai ieftine, îs şi mai faine, este?
Astea sunt noi, nu la mâna a doua. Noi.
Grigore a spus:
1) Motoarele erau nefunctionale
vezi: http://www.stiri.com.ro/stire-502/schema-complet-a-fraudei-de-60-milioane-euro.html
2) Nu au fost vindute cu 60 ci cu 250 milioane Euro.
3)Exemplu de generator nou de 9 MW, pret 2 milioane bucata. Cu 5 faci tot atit cit cu 4 motoare de la Resita.
Price: US$ 1,950,000, kW: 9000, HZ: 60, hours since new or rebuild: 0, Type: Gas turbine, Fuel: Dual fuel, manufactured by: General Electric (GE), model: General Electric (GE) LMA1500, power generator: Standby power, manufactured in the year: 2001
http://www.generatormart.com/power-generator-by-descending-new-used-2.shtml
Preturile sunt sub 25 milioane dolari pentru putere generata totala de sub 50 MW.
De aici si pina la 250 milioane EURO este cale lunga.
Gabriela Savitsky a spus:
Grigore,
Eu nu zic că nu ai dreptate. Probabil că ai. Am scris, ieri, în „România sfâşiată” unde suntem şi cum am evoluat. UCMR-ul este – în epură – expresia jafului naţional petrecut în România. O intreprindere de mare prestigiu şi unde tehnica ajunsese să fie „cap în cap” cu industria constructoare de maşini din lume (nu e vorba de automobile, asta spun pentru neavizaţi nu pentru tine) care, în 1999 avea profit, care a utilat Porţile de Fier (etc., etc.) a ajuns să facă şmecherii de doi lei ca să-şi plătească salariaţii. E ca şi cum ai trage de un stârv. Ca şi cum corbii ar sfâşia cu ciocurile însângerate hoitul acestei regine a tehnicii, muribundă acum. Nu am pregătire tehnică absolut deloc. Am venit la UCMR, în 2002, să „văd şi eu ce şi cum”, ce se mai întâmplă cu ruginiturile şi fieroteniile despre care zicea Petre Roman. Vreau să spun că m-am simţit ca o gânganie mică şi neajutorată la încheierea „vizitei de documentare”, copleşită de măreţia (din care rămăsese amintirea gloriei) acestei şcoli. Apoi am citit. Am citit. Am întrebat, am căutat să înţeleg. E foarte greu pentru un neavizat să priceapă despre ce e vorba, cum funcţionează o turbină, cum se fabrică o elice, ce-i aia chiulasă şi cum visul unui mecanism devine întrupat în metal.
Este groaznic ce se întâmplă. Eu nu apăr UCMR-ul pentru ce e azi, îi apăr istoria. Cei de azi au vândut pastă de dinţi, habar n-au ce-i aia un generator. Şi au salarii de 2000 – 3000 de euro/ lună. E societate privată, pe munca a 80 de generaţii. Jaf. Şi atât. Nu mă mai bate la cap; sunt destul de tristă şi-aşa. Ce faci cu 3000 de oameni? Unde îi angajezi? Pe tine te frământă grija costului unui generator. Ar trebui să te frământe de ce aceste generatoare nu au ajuns în locul pentru care au fost fabricate. Ştii de ce? Tot pentru o şpagă. Hai, mă laşi cu teoriile.
Grigore a spus:
Intrebari suplimentare ar fi:
1) Cind ai vazut exact motoarele acelea model 16V?
2) Esti sigura ca ce ai prezentat in poza este exact ceea ce s-a vindut cu 250 mil. in numar de patru bucati.
3) Ceea ce s-a vindut cu 250 mil. sunt doar 4 motoare diesel de 16000 CP sau fiecare avea cuplat si generatorul (alternatorul) electric care transforma energia mecanica de rotatie in curent electric?
Ca o constatare, daca motoarele diesel erau fara alternator atunci pretul scade considerabil. Daca nici macar nu erau functionale, nu puteau sa se invirteasca, atunci cel mai probabil pot fi considerate fier vechi si asta se vinde cu 3-400 $ tona!!
O alta remarca, chiar in situatia cind UCMR a facut toate aceste invirteli pentru a cistiga 250-245 = 5 mil. euro (a se vedea o adresa de mai sus) bani care urmau sa fie folositi pentru plata salariilor angajatilor, pagupa produsa statului ar fi fost 55 mil. euro, adica 60 mil. mai putin pentru bugetul de pensii. Deci ce faceai, luai 60 mil. de la pensionari si dadeai 5 mil. la muncitori iar restul banilor, 55 mil., ajungeau in buzunarele libanezului Baaklini?!
Gabriela Savitsky a spus:
1). Când a fost premierul Năstase în vizită în Caraş – Severin (în 2003).
2.) Da, ăla e motorul. Motorul e cuplat cu un generator (care nu-i în poză) plus instalaţii anexe.
3.) Motor plus Generator plus instalaţii anexe.
Of. Încă o dată. Motorul – generatorul plus instalaţiile anexe (luat de 4 ori) erau funcţionale. Anual, erau urcate pe standul de probă, alimentate, probate. Erau noi. Erau îngrijite cu multă atenţie, nu erau fier vechi, nu mă mai enerva. Oamenii ăştia care lucrează aici, săracii, chiar iubesc ceea ce ei au construit. În 1999, erau 8700 de angajaţi. Astăzi sunt puţin peste 3000.
Bun. Şi ai tu sentimentul uriaş că Baaklini e de capul lui prin univers şi bagă banul la teşcherea? UCMR-ul aparţine Inet Group. Dă un search pe Google.
Grigore a spus:
„Kilo class diesel submarine – Pret max 250 mil. $ bucata !!
Greutate : 2,300 tone
Lungime: 70–74 meters
Viteza: 17-25 knots submerged
Propulsion: Diesel-electric 4.4 MW
Autonomie: 11,000 km
Armament: Air defence: 8 SA-N-8 Gremlin + Six 533 mm torpedo tubes with 18 53-65 ASuW or TEST 71/76 ASW torpedoes or VA-111 Shkval supercavitating „underwater missiles”
Echipaj : 52
Price per unit is US$200–250 million (China paid approx. US$1.5-2 billion for 8 Project 636 Kilo class submarines)”
Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Kilo_class_submarine
Cum o fi putut UCM Resita sa vinda 4 generatoare la un pret semnificativ mai mare decit al unui submarin de atac rusesc gata de lupta?!
In alta ordine de idei rezulta totusi din citatul urmator ca acele patru grupuri diesel electrice nu erau functionale. Ar fi putut fi doar daca firma Mike Trading furniza niste componente pe care nu le-a onorat in final. Deci ceea ce este in port la Constanta nu merge.
„pentru ca UCM Reşiţa să încheie contractul cu Libarom a apărut ca intermediar Mike Trading, deţinută în acte de libanezul Mohamad Sharif, un instrument
de-al lui Baaklini. Pentru ca motoarele vândute de UCM să fie funcţionale mai era nevoie
de nişte componente care urmau să fie furnizate de Mike Trading. Între Mike şi UCM au fost încheiate două contracte: unul de intermediere al afacerii şi unul pentru furnizarea acelor componente. Din suma totală de 250 milioane de euro, 245 ar fi ajuns de fapt la Mike Trading. 100 de milioane costa
„intermedierea”, iar restul, acele componente care făceau ca motoarele să fie funcţionale. Aceste plăţi s-ar fi făcut însă doar după ce Libarom plătea către UCM Reşiţa. ”
Sursa: http://www.stiri.com.ro/stire-502/schema-complet-a-fraudei-de-60-milioane-euro.html
Gabriela Savitsky a spus:
Grigore,
Eu nu sunt ofiţer de presă la UCMR.
M-a enervat – ba pot să spun că m-a indignat – neştiinţa şi superficialitatea cu care „unii” şi-au dat cu părerea despre nişte lucruri de care n-au habar.
Vorba unui comentator, „mortul de la groapă nu se mai întoarce”. Din UCMR (matricea industriei constructoare de maşini româneşti) a rămas doar istoria. Manevrele care s-au realizat după primul contract comercial nu mă interesează. Pot să bănuiesc care e filiera, dar nu sunt jurnalist de investigaţii.
Instalează-ţi şi tu un generator de curent electric (o sursă alternativă) în balcon, pentru apartamentul tău (pentru situaţia când „pică” reţeaua) i o să înţelegi. Consider că am dat toate lămuririle pe care le puteam da. Să disociem o istorie industrială de 300 de ani de malversaţiunile unor nătângi care s-au trezit ca găina-n grămadă. APAPS-ul a greşit fundamental. Nu privatizezi o uzină în care – în caz de sinistru – poţi să reiei producerea de mijloace tehnice de la ac la generator, de la tarod la motor naval (a propos, ştiai că motoarele navelor – multe dintre ele – pe care le-a vândut băsescu erau fabricate la Reşiţa? – poftim de gândeşte). Asta se petrece când alegem să ne conducă tot felul de neisprăviţi şi părerişti. Acuma avem a doua generaţie, de data asta de cărători de servietă şi lipitori de afişe. Văd că şi tu suferi de românofobie. Consider că am încheiat discuţia. Cel puţin, eu nu o să-ţi mai răspund pe acest subiect. Cele bune,
Grigore a spus:
„M-a enervat – ba pot să spun că m-a indignat – neştiinţa şi superficialitatea cu care “unii” şi-au dat cu părerea despre nişte lucruri de care n-au habar.”
Vad ca tu esti cea care isi da cu parerea in necunostiinta de cauza. Ce a scris presa este in general corect, motoarele au fost vindute la preturi de zeci de ori cel real in timp ce tu sustii ca au fost date la exact cit faceau.
Vania a spus:
Nu mi-am dat seama cât de pasionant poate fi un generator Diesel, dar domnul grigore m-a convins. Nici musca găsitoare de hrană consistentă nu-i atât de stăruitoare…
Grigore a spus:
Cum de v-aţi dat seama că-mi place să mănânc căcat, Domnule Usca?
Pingback: Stiri scurte: 13.03.2011 « George Valah Blog