Foto: Inobras
Convivii se străduiră prin toate mijloacele să-i abată gândul de la sinucidere lui Eliodor. Bancurile Chinezului – în special cel cu ciorapii* -, rostite în tonalitate forte şi încheiate cu hohote de râs teribile, ce se voiau contaminante se intercalau cu poveştile picante despre Zoso, Şuţu, Piticu sau Cabral – cele mai multe inventate. Conversaţia, artificios păstrată deasupra subiectelor grave, avea încărcătura electrică potrivită pentru a declanşa un trăsnet în stare să dărâme cartierul. Această luptă permanentă pentru păstrarea unei veselii trucate, combinată cu impresionanta cantitate de alcool ce se scursese în vadul mesei lor sfârşi prin a-i slei de puteri. Unul câte unul, părăsiră localul. Primul se ridică Teo.
– Hai, salut! Mă duc să-mi scriu materialul pentru mâine şi să mă pregătesc de bal… Eliodor …, să trăieşti, dom’le! – mai adăugă, cu o anumită tristeţe. Să ştii că io te înţeleg.
Cum toţi îl fulgerară cu privirile, ridică din umeri şi se răsuci pe călcâie. Îl iertară în aceiaşi secundă, însă, bucuroşi că spărsese cineva gheaţa. Se ridicară, unul câte unul şi, pretextând stângaci câte o treabă care nu suferea amânare, se îndepărtară, istoviţi, prin aerul rece al nopţii. Doar Cella şi Vania nu se încumetară să-l abandoneze pe Eliodor. Sau, pur şi simplu, puţin le păsa de el, dar n-aveau chef să înfrunte acum drumul până acasă. Începură să discute la început testându-şi reciproc competenţa, oarecum detaşaţi, apoi cu însufleţire.
– Rapoartele din epocă aşa au stabilit.
– Şi accidentul Isadorei?
– Cu înzestrarea-i, Serghei a avut o premoniţie. A scris într-un poem despre eşarfa albastră… – rosti, dus pe gânduri, Vania.
– Deci tu crezi în destin, să-nţeleg, – se bosumflă Cella.
– Cred în predestinare, nu în destin. Predestinare şi viziune pentru aristocraţi şi grotele instinctelor pentru troglodiţi!
– Şi cine sunt aristocraţii? Coborâtori din zei? Ce tot o ţii cu aristocraţia? Nu vezi cum ne-a transformat contemporaneitatea – ca să nu-i zic altfel că e ăsta aici – în nişte oi aparent egale? Democraţie pentru sclavi şi putere pentru şmecherii ce ne-au pus jugul cu vesela noastră consimţire. Dar nu numai că am consimţit! Ba chiar am fost bucuroşi să-l primim, ca pe o izbăvire! Adică de ce să-mi organizez eu viaţa şi să dispun de libertatea mea cum doresc? Mai bine deleg un dobitoc să gândească şi să decidă pentru mine! Aşa pot să dau vina pe altul dacă eu îmi distrug viaţa cu bună ştiinţă! – se înfierbântă Cella.
Vania o privi cu ochii mijiţi şi perplecşi preţ de câteva secunde, încercând să înţeleagă dacă îl provoacă sau chiar nu înţelege.
– Mbî… bî… Aristocraţia tocmai asta înseamnă! Adică înseamnă ce ai spus tu cu sens schimbat. Pentru oamenii aleşi, totul e permis! Iar troglodiţilor le place noroiul lor, nu vor în ruptul capului să-l părăsească. Ia încearcă să scoţi tu un nebun din nebunia lui! Sau un mort din moartea lui! Sau un troglodit din mizeria lui! Poţi? Nu poţi! Există predestinare pentru fapte măreţe şi există soartă pentru cei supuşi sorţii. Uite, de asta, mie îmi pute comunismul de când a apărut el. Nu poţi să faci oamenii să fie egali! Pur şi simplu oamenii sunt diferiţi şi n-ai cum să-i faci egali!
– Ba sunt egali de la natură! Aşa a stabilit Jean Jacques Rousseau. Şi pe această idee – foarte simplă dar strălucită de altfel – s-au întemeiat revoluţiile, s-a întemeiat o ordine nouă! Această nouă ordine a scos şi din popor oameni de excepţie. I-a făcut, cum spui tu, din supuşi ai sorţii, predestinaţi!
– Cum să fie egali? Un nobil e un nobil. E vorba de sânge, de ereditate, de … Auzi, las-o baltă! doar nu crezi în ideile astea egalitariste! În plus, te şi contrazici. Mai nainte spuneai că noua ordine ne clasifică în oi şi ne delegăm libertatea şi decizia unor înapoiaţi, pentru că nu avem curajul să ne asumăm nici libertatea, nici responsabilitatea. Nu aşa ziceai?
– Aşa ziceam, mă refeream la zilele noastre. Dar Revoluţia franceză care a desfiinţat dreptul divin şi a instaurat libertatea, egalitatea şi fraternitatea a deschis o nouă eră omenirii. O eră a visării şi a îndrăznelii. Aşa au fost posibile cuceririle ştiinţei, progresul! Dar, ca de obicei, cum se întâmplă cu revoluţiile, ideile nobile au fost folosite de nişte ticăloşi lacomi şi vicleni în favoarea lor! Mereu ideile nobile sunt târnosite şi distruse de nişte îngâmfaţi inculţi şi egoişti!
– Da, ce să-ţi spun! Ştiinţa ar fi evoluat oricum, pentru că aşa trebuie să fie. Nu are neapărat legătură cu revoluţia nu-ştiu-care. De ce nu apare progresul şi-n Coasta de Fildeş, că şi-acolo-i revoluţie? De ce n-a apărut progresul la noi, că noi am trecut printr-o revoluţie? De ce? Pentru că lumea e condusă, cum spui tu, de troglodiţi! Nu e condusă de aceia care au înzestrare. Uite-te şi la ăsta!… – arătă el cu bărbia spre Eliodor. Marele maestru al vrăjelii. A făcut un desen cu creion chimic, apoi l-a trecut cu apă şi iată omul nou, violet! Iată o nouă ideologie! Şi l-au obosit, cum se vede, ideile…
Într-adevăr, Eliodor dormea dus, horcăind, cu capul răsturnat pe braţele încrucişate, cu nasul într-o scrumieră.
* un banc pe care prietenii Chinezului îl găsesc delicios.
###
Ar fi putut fi prezenţi la această conversaţie: Gabi Rotaru, Supravieţuitor, Zalmoxys, Mirela Pete, Atitudini, Gabriela Elena, Ragnar’s life, Madi şi Onu, VeroVers, Griska.
Vania a spus:
Presupun că Chinezu n-a ratat tocmai bancul cu ciorapii, banc pe care toţi îl găsim delicios!
Gabriela Savitsky a spus:
Nu cred că l-o fi ratat; pare să fie bancul preferat.
Vania a spus:
Grozav sinucigaş Eliodor, să adoarmă după doar un kil de absint!
Gabriela Savitsky a spus:
Cred că aţi pus sticla sub masă, eu n-am văzut-o!
CELLA a spus:
după aşa discuţie lichidĂ nici nu mă mai mir că ‘unii’ au blagoslovit defenestrarea
http://www.dilemaveche.ro/sectiune/carte/articol/ma-ina-strivit
am şi uitat de când tot promit să mă las:
– de băut
– de comUn(ism)
– de contradicţii futile
– de bancuri
şi să mă apuc, serios, de adunat etilicii violeţi de prin crâşme
am o scuză(?): n-am găsit, încă
– rima
şi
– făraşul
a plecat careava cu ştampila mea
‘zău că mă las’ şi avemariile, fiecare dintre ele, scris!
de mii şi mii de ori
Gabriela Savitsky a spus:
Cum ai zis? „Contradicţii futile”?… :))
Mirela a spus:
”Mai bine deleg un dobitoc să gândească şi să decidă pentru mine! Aşa pot să dau vina pe altul dacă eu îmi distrug viaţa cu bună ştiinţă! – se înfierbântă Cella.”
Pe Cella n-am văzut-o demult înfierbântată, din păcate. Plouă pe calea aia ferată sordidă. Dar inspirația n-o părăsește, indiferent cine-i la putere!
”Mereu ideile nobile sunt târnosite şi distruse de nişte îngâmfaţi inculţi şi egoişti!” Mereu, mai mereu…
Mi-a făcut mare plăcere să citesc, Gabriela. 😉
Gabriela Savitsky a spus:
Încerc s-o dau jos de pe rambleu. Deşi e tare fain. Circulă nişte samovare uriaşe din când în când.
Şi mie mi-a făcut plăcere să scriu. Altfel, toate cum le ştim.
Gabi a spus:
As fi putut fi prezent, dar mai mult ca sigur ca adormeam inaintea lui Eliodor. De la absint, nu de la conversatie, te asigur! 🙂
Gabriela Savitsky a spus:
Absintul aduce cu sine inspiraţia, aşa am auzit. N-am avut ocazia, altfel aş fi încercat.
(Cred că fac crochiuri pentru Filomela Pizdrintz – un roman început de care nu am curaj să mă apropii, încă).
Pingback: Am lipsit motivat « Hai ca se poate!
Pingback: Pieter Bruegel cel Bătrân (ca. 1525 – 18 septembrie 1569), cel mai de seamă pictor flamand al secolului al XVI-lea « my heart to your heart
g1b2i3 a spus:
Chiar daca am fost si eu acolo, se pare ca mintea mi-a fost la necazurile, grijile, supararile zilelor din ultimii ani.
Cred ca Eliodor uita de sinucidere si alege viata, asa grea cum e.
Gabriela Savitsky a spus:
Nu ştim ce va face Eliodor. Îi e frică de viaţă şi îi e frică de moarte.
Pingback: Trafic cu Hituri (runda 62) « Teo Negură
Pingback: Lovitura – 4 « Ioan Usca
Pingback: Rea da’ buna! « lunapatrata
Vania a spus:
După ce se mai îmbată Eliodor, îi spun bancul cu ciorapii, chiar dacă nu-l redau aşa bine ca Chinezu.
Pingback: Indicii anatomice – 15 | Caius
World of Solitaire a spus:
Gabriela,
Interesant.
Si eu, m-am gandit la eventualitatea unei decizii suicidare, dar in context solitar, justificat printr-un Comunicat pe Tara.
Ambientul specific personajului, redat magistral.
Poate gandurile noastre toate, ne-or salva ce se mai poate.
Madi si Onu
Gabriela Savitsky a spus:
Mă pricep la ticăloşi. 🙂 Îi şi atrag ca un magnet, nu-ştiu-cum…
World of Solitaire a spus:
Gabriela,
Un raspuns naucitor.Poate ca si ei, au nevoie de intelegere, de un sprijin dupa care tanjesc?
Madi si Onu
Gabriela Savitsky a spus:
De înţelegere şi de acceptare. Deşi mama îmi spunea că asta-i o dovadă de mare prostie şi de slăbiciune, eu am îndrăgit întotdeauna (şi i-am şi ajutat/apărat, în măsura în care am putut) marginalizaţii, excepţiile, pe cei care „nu-s în rând cu lumea”, pe cei asupra cărora nimeni nu se apleacă să-i culeagă şi nici măcar să-i asculte. Sigur asta e o trăsătură slavă. 😀
Evident, fiecare dintre aceşti „traşi de păr la mal”, după ce-a fost în stare să umble singur, nu a uitat să mă vândă, să mă trădeze, să mă urască. Ceea ce-i încântător, pentru că exact aşa mă aşteptam să se întâmple!
daurel a spus:
Am auzit recent o situatie constatata la increstinarea unui trib de canibali.
La inceput, barbatii tribului au avut o deosebita admiratie pentru simtul practic al lui Iuda…
Misionarul a povestit ca a reusit sa-i converteasca dupa ce le-a inteles atitudinea acestor canibali fata de alte triburi; a descoperit un buton pentru declic; a fost ceva specific relatiilor dintre triburile acelui spatiu…
Trebuia si el sa scrie ceva in raport…
Cine stie ce religie o fi azi acolo !?…
PS. Despre recunostinta am scris candva astfel:
http://daurel.wordpress.com/nici-un-bine-nu-ramane-nepedepsit/
Gabriela Savitsky a spus:
Daurel,
Cum să te superi pe oameni, dacă aşa sunt ei? Poate, dacă îi ierţi cu blândeţe, mai au o şansă să evolueze.
Delatorii au avut un rol determinat în evoluţia omenirii. 🙂
Pingback: Miercurea fără cuvinte. Wordless Wednesday 3 « Mirela Pete. Blog
Pingback: Clipe de Cluj. Invitație pe noul blog « Mirela Pete. Blog